Są ekologiczne, ciche i szybkie – dzięki temu gdyńskie trolejbusy zaskarbiły sobie sympatię gdynian. Wysoko ocenia je także Komisja Europejska, która uhonorowała Gdynię prestiżową nagrodą Regiostars 2014 za projekt proekologicznego transportu publicznego.
Nagrodę z rąk Johanessa Hahna – unijnego komisarza ds. polityki regionalnej, podczas uroczystej gali w Brukseli 31 marca 2014 roku odebrał wiceprezydent Gdyni Michał Guć. Wyłaniając zwycięzcę jury zwracało głównie uwagę na innowacyjność projektu, jego wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, a także zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju i współpracy partnerskiej.
Regiostars Awards to prestiżowy konkurs organizowany przez Komisję Europejską od 2008 roku. Wyróżniane w nim są najbardziej innowacyjne i oryginalne przedsięwzięcia finansowane ze środków europejskich, które dla innych miast i regionów mogą stać się inspiracją i wzorem wykorzystania funduszy wspólnotowych. Chodzi przede wszystkim o promowanie dobrych praktyk w rozwoju regionalnym.
W tym roku spośród 80 różnych przedsięwzięć do finału zakwalifikowano 19. Podzielono je na 4 kategorie tematyczne. Gdyński projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta” zwyciężył w kategorii „CityStar – inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju”, w której rywalizował z przedsięwzięciami z brytyjskiego Swansea, Kielc i wspólnym projektem Manchesteru, Paryża, Brukseli, Bielefeld i Rotterdamu.
Projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta” realizowaliśmy w latach 2010-2013 – opowiada Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Zakupiliśmy 28 nowoczesnych, przyjaznych środowisku trolejbusów niskopodłogowych, przebudowaliśmy sieć trakcyjną w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie do pętli przy ul. Reja, a także zbudowaliśmy centrum zdalnego sterowania podstacji. Nowe pojazdy są energooszczędne. Po ich wprowadzeniu do eksploatacji o ponad 20% zmniejszyło się ogólne zużycie energii elektrycznej w naszej sieci. No i najważniejsze – jeszcze bardziej podniósł się komfort podróży pasażerów – dodaje Małolepszy.
Cieszymy się, że Komisja Europejska stawia nasz projekt za wzór innym miastom – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. Konsekwentnie stawiamy w Gdyni na rozwój przyjaznego środowisku i ekonomicznego transportu publicznego. Stąd coraz większy udział procentowy ekologicznych pojazdów o napędzie elektrycznym i gazowym w taborze gdyńskiej komunikacji miejskiej – kwituje Guć.
Nie jest to pierwsza ważna nagroda międzynarodowa potwierdzająca najwyższą jakość komunikacji miejskiej w Gdyni. W ubiegłym roku Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego UITP uznała gdyńską komunikację za najlepszą w Europie środkowo-wschodniej. Z kolei w grudniu 2012 roku Komisja Europejska wyróżniła Gdynię, jako jedyne miasto z naszego regionu, w konkursie Access City Award za przyjazny osobom niepełnosprawnym transport publiczny.
Trolejbusy w Gdyni
Gdynia jako jedno z czterech polskich miast posiada miejski transport trolejbusowy. Na gdyńskich ulicach trolejbusy pojawiły się 71 lat temu – 18 września 1943 roku. Dziś gdyńska sieć trolejbusowa jest największa i najnowocześniejsza w Polsce. Obejmuje Gdynię i Sopot, a w jej ramach funkcjonuje 12 linii stałych i jedna sezonowa. Niskopodłogowe pojazdy przewożą rocznie ponad 25 milionów pasażerów, pokonując przy tym 5 milionów kilometrów. Transport trolejbusowy obsługuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni, której właścicielem jest Gmina Miasta Gdyni. Udział ekologicznego transportu trolejbusowego w całym transporcie miejskim to 25%.
Więcej o zwycięskim projekcie
Projekt „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta”, który Komisja Europejska uznała za wzorcowy, finansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. jako beneficjent końcowy, otrzymało dofinansowanie w wysokości 70% wartości kosztów kwalifikowanych. Całkowita wartość projektu to 98 646 644,72 zł.
W ramach projektu:
• przebudowano sieć trakcyjną w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie wraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja,
• zbudowano 4 nowe podstacje trakcyjne,
• przebudowano 5 istniejących podstacji trakcyjnych,
• wybudowano Centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję trolejbusową,
• zakupiono 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych.