Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Spółka z o.o. zostało powołane 1 stycznia 1998 r.
Firma powstała w rezultacie wydzielenia nowego podmiotu odpowiedzialnego za obsługę jedynie transportu trolejbusowego ze struktur poprzednio funkcjonującego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej i Trolejbusowej w Gdyni. Krok ten był jednym z etapów reformy gdyńskiej komunikacji miejskiej, mającej na celu zwiększenie jej efektywności, zmniejszenie kosztów – a przede wszystkim poprawę jakości usług świadczonych pasażerom.
W okresie dwudziestu lat funkcjonowania PKT Sp. z o.o. w Gdyni można wskazać kilka kamieni milowych w rozwoju tej firmy:
- tworzenie nowoczesnej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa w latach 1998-2004;
- przeniesienie firmy do nowej zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia w Gdyni Leszczynkach;
- realizacja wielu projektów rozwoju komunikacji trolejbusowej od 2005 r. ze wsparciem UE;
- wprowadzenie do obsługi pierwszych trolejbusów wyposażonych w napęd bateryjny, uniezależniający te pojazdy od zasilania z sieci trakcyjnej;
- analizy możliwości rozszerzenia oferty o usługi przewozowe świadczone autobusami elektrycznymi.
Dziś, gdyńskie trolejbusy w ciągu roku realizują ponad 5 mln wozokilometrów przewożąc ok. 26 mln. pasażerów, operując na 12 liniach dziennych oraz 2 zjazdowych.
Pierwsza linia trolejbusowa w Gdyni rozpoczęła funkcjonowanie ponad 80 lat temu. Od tego czasu funkcjonujące nieprzerwanie trolejbusy zdążyły na stałe wpisać się w gdyński krajobraz i stać się wizytówką miasta. Trolejbus to sprawdzona technologia z długoletnią tradycją. Dzisiaj stawia się na elektromobilność oraz działania prowadzące do niskoemisyjności transportu i efektywnego wykorzystywania zasobów energetycznych. Trolejbus idealnie wpisuje się w tę strategię. Jest bezemisyjny, a pojazdy są dodatkowo ciche, klimatyzowane, oraz wyróżniają się możliwością płynnego, bezstopniowego przyspieszania oraz hamowania. Wyposażone są w najnowsze technologie m.in. baterie trakcyjne umożliwiające jazdę do nawet ponad 30 km poza siecią trakcyjną, automatycznie sterowane odbieraki prądu, monitoring, gniazda USB, czy system odzysku energii z hamowania.
Do zasilenia sieci trakcyjnej służy obecnie 10 podstacji. Zarządzanie nimi odbywa się zdalnie dzięki Centrum Dyspozycji Mocy i Ruchu zlokalizowanej na podstacji w Redłowie. Nad bezpieczeństwem oraz obsługą całodobowo czuwa pogotowie sieciowe. Posiadamy sieć trakcyjną, której długość wynosi ok. 87 km.
Nasz tabor składa się z 106 nowoczesnych trolejbusów niskopodłogowych oraz 4 zabytkowych. Łącznie to 110 pojazdy, ale ta liczba rośnie ze względu na nowe dostawy.
PKT zatrudnia 390 pracowników, w tym 253 kierowców, z których 25% stanowią kobiety.
Gdynia jako jedno z trzech miast w Polsce posiada miejski transport trolejbusowy, funkcjonujący w ramach zintegrowanego systemu transportowego.
W 2014 roku Komisja Europejska doceniła naszą pracę oraz wkład w rozwój gdyńskiej komunikacji trolejbusowej i przyznała PKT Sp. z o.o. nagrodę za najlepszy projekt unijny w kategorii „CityStar − inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju”.