Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni

Zgłoszenia naruszeń prawa

Ważne informacje dla sygnalistów w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o. w Gdyni (PKT) zachęca do zgłaszania wszelkich naruszeń prawa przez osoby wykonujące pracę na rzecz firmy. W trosce o przejrzystość i odpowiednie działania naprawcze, PKT wdrożyło „Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych” (Procedura). Procedura ta zapewnia sygnalistom pełną ochronę i poufność.

Jak dokonać zgłoszenia?

Sygnalista może dokonać zgłoszenia wewnętrznego w jednym z następujących sposobów:

1.        Elektronicznie – wysyłając e-mail na adres e-mail: zgłoszenie@pktgdynia.pl; lub

2.        Pisemnie – przesyłając zgłoszenie w zaklejonej kopercie z klauzulą „poufne” i zamieszczoną w niej kolejną zaklejoną kopertą z treścią zgłoszenia, na adres:
Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej Sp. z o.o., ul. Zakręt do Oksywia nr 1, 81-244 Gdynia
lub
dostarczając je fizycznie do sekretariatu PKT osobiście; lub

3.        Ustnie – w siedzibie PKT, gdy sygnalista wystąpi uprzednio z wnioskiem o zorganizowanie bezpośredniego spotkania.

W zgłoszeniu należy zawrzeć:

           Imię i nazwisko osoby zgłaszającej oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie,

           Opis naruszenia,

           Dane kontaktowe osoby zgłaszającej.

 

Wzór zgłoszenia naruszenia prawa określa załącznik nr 1 do Procedury.

PKT dopuszcza dokonywanie zgłoszeń anonimowo w formie pisemnej.

Ochrona Sygnalisty

PKT zapewnia pełną ochronę sygnalistom przed działaniami odwetowymi. Sygnalista jest chroniony, jeśli zgłoszenie zostało dokonane w dobrej wierze, czyli sygnalista miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że zgłaszane informacje są prawdziwe.

Sygnaliści nie muszą obawiać się:

           Zwolnienia z pracy,

           Obniżenia wynagrodzenia,

           Zastraszania, mobbingu lub dyskryminacji.

Przyjęcie Zgłoszenia, Działania Następcze

Przyjmujący zgłoszenie w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia potwierdzi jego przyjęcie. W terminie do 3 miesięcy sygnalista otrzyma informację zwrotną na temat podjętych działań.

Zgłoszenia Zewnętrzne

Sygnalista ma również prawo do zgłoszeń zewnętrznych, które mogą być przekazane do odpowiednich organów, takich jak Rzecznik Praw Obywatelskich lub instytucje Unii Europejskiej.

Treść Procedury
Zarządzenie nr 5/2024 wprowadzające Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej sp. z o.o. w Gdyni